Badanie historii Webu z wykorzystaniem Internet Archive

Zbiory znajdujące się w Internet Archive oraz innych archiwach Webu to bogata baza źródłowa, która wciąż czeka na szersze wykorzystanie. Gromadzone kopie witryn pozwalają w pewien sposób przezwyciężyć problem niedostępności historycznych zasobów na żywo (live web), są także wykorzystywane w sprawach sądowych oraz w pracy dziennikarzy. Niestety, zainteresowanie tymi zbiorami ze strony świata akademickiego nauki jest, póki co, nieduże. Aby to zmienić, konieczne jest lepsze zrozumienie specyfiki zbiorów archiwalnego Webu i wypracowanie efektywnych metod pracy z nimi.

Źródła, aby mogły pełnić swoją właściwą rolę, muszą spotkać się z odpowiednią krytyką. Nie inaczej jest z zarchiwizowanymi witrynami internetowymi. Zanim zostaną uznane za wiarygodne, muszą spełnić pewne wymogi. Od strony prawnej należy rozważyć, czy można uznać je za duplikat lub wierne odwzorowanie nieistniejących już materiałów. Problem stanowi również popularna opinia o Internecie jako miejscu przepełnionym fake news, spamem oraz treściami pseudonaukowymi, które dodatkowo charakteryzuje się też dużą niestałością. Czy zarchiwizowane witryny mogą stanowić właściwe źródła dla badań naukowych?

Zdaniem Richarda Rogersa, sposób, w jaki Internet Archive udostępnia swoje zbiory webowe, może pozwolić na studiowanie historii WWW w różnych aspektach. Wskazał on trzy możliwe kierunki badania witryn. Pierwszy z nich to historia lub „biografia” pojedynczych witryn, opisywana w kontekście rozwoju Webu. Kolejne to rozpatrywanie relacji pomiędzy witrynami a innymi mediami takimi jak prasa czy telewizja. Jeszcze innym podejściem może być badanie zjawisk, instytucji lub ludzi poprzez zmiany w zawartości i postaci prowadzonych przez nie portali, serwisów lub blogów.

Richard Rogers (2017) Doing Web history with the Internet Archive: screencast documentaries, Internet Histories, 1:1-2, 160-172, DOI: 10.1080/24701475.2017.1307542

Treść dostępna na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Blog naukowy, publikacje i materiały edukacyjne pracowni w 2018 roku powstały w ramach projektu Upowszechnianie wiedzy o archiwizacji Webu i metodach korzystania z historycznych zasobów WWW w instytucjach publicznych i sektorze NGO, prowadzonego przez Stowarzyszenie EBIB i finansowanego przez MNISW w programie Działalność Upowszechniająca Naukę (DUN).